BIG DATA in het MKB

Home » Blog » Geen categorie » BIG DATA in het MKB

Big data duikt in de media op als de nieuwe revolutie. We hebben met zijn allen in de afgelopen twee jaar meer informatie gepubliceerd dan in de 2000 jaar ervoor. Deze informatie willen we niet alleen opslaan maar ook analyseren en delen. Voorbeelden daarvan: Google is inmiddels het best in staat het verloop van een griepvirus te voorspellen en Twitter kan ‘zien’ wie de verkiezingen gaat winnen.

Big data kent niet een algemene definitie maar staat volgens ons voor: meer informatie en sneller beschikbaar. In het MKB is deze trend ook zichtbaar. In de bedrijfsvoering moet men ook omgaan met steeds meer informatie en daarop sneller inspelen. Een recent voorbeeld uit onze praktijk: een webshop moet dagelijks nadenken over waar, wanneer en hoeveel marketinggeld wordt ingezet. Geef ik dat uit aan Google Adwords, Advertenties op Marktplaats, Emailmarketing of meer traditionele kanalen als radio en televisie. Soms komt het nog preciezer: per uur informatie inwinnen en daarop inspelen. Op zondagavond na Boer zoekt Vrouw neemt het internetgebruik spectaculair toe. Op dat moment moet je maximaal zichtbaar zijn op het net en je “dure” marketinggeld benutten.

De ondernemers worden ook aan de vragende kant geconfronteerd met dit fenomeen. Banken willen big data creëren om een lagere solvabiliteit aan te houden en ook om de kredietverliezen te minimaliseren. Dit heeft voor het MKB ook vaak een impact. De banken eisen meer informatie en het moet sneller opgeleverd worden. Voorbeelden: In plaats van jaarcijfers moeten er kwartaal- of zelfs maandcijfers worden ingeleverd. Niet elke maand maar eens per twee weken moet een berekening van borrowing base voor de bepaling van de rekening courant limiet worden opgeleverd.

Big data is volop aanwezig in het MKB. De ondernemers moeten meer en sneller informatie vergaren en daarop inspelen, maar ook meer en sneller informatie opleveren om de stakeholders tevreden te houden. BIG DATA wordt ook voor het MKB steeds meer een BIG ISSUE. Hoe gaat u daarmee om?

Leave a Comment